Jednym z podstawowym praw każdego obywatela, wynikających z Konstytucji RP, jest składanie skarg, wniosków i petycji, a organy władzy publicznej moją obowiązek ich rozpatrzenia. Uprawnienie to jest określane mianem prawa petycji, czyli prośby wnoszonej do władz.
Konstytucja i Kodeks postępowania administracyjnego rozróżniają trzy rodzaje sygnałów: skargi, wnioski i petycje, które mogą być składane w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą.
Przedmiotem:
31 lipca 2015 r. został udostępniony serwis OBYWATEL.GOV.PL. W serwisie przedstawionych jest kilkadziesiąt najpopularniejszych usług świadczonych przez administrację publiczną, opisanych w przystępny sposób oraz wskazujących na to w jaki sposób obywatele, i nasi Klienci jednocześnie, mogą załatwić dane sprawy (jakie przygotować dokumenty, gdzie załatwić sprawę).
Obok wspomnianego serwisu uruchomiona została także infolinia Informacja dla obywatela (nr 222 500 115 – numer centrali w KPRM), jako system mający na celu ułatwienie obywatelom telefonicznego dostępu do informacji o usługach publicznych, z możliwością zgłaszania problemów, opinii i uwag.
W ramach uruchomionej infolinii swoją pomoc świadczą także pracownicy Punktu Obsługi Klienta w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu, którzy pod numerem telefonu 222 500 117 w godz. od 8 do 16 w dni robocze udzielają wyjaśnień i informacji, wszystkim chcącym załatwić swoje sprawy urzędowe.
/źródło: "Rozpatrywanie sygnałów obywatelskich. Rekomendacje", Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa 2015/