Z dniem 29 listopada 2012 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 września 2012 r. w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów, wydane na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne. Zostało opublikowane w Dz. U. z dnia 14 listopada 2012 r. poz. 1246.
Rozporządzenie określa:
-
urzędową tabelę klas gruntów,
-
sposób i tryb przeprowadzania gleboznawczej klasyfikacji gruntów.
Klasyfikację przeprowadza starosta (odpowiednio prezydent miasta na prawach powiatu):
-
z urzędu
-
na wniosek właściciela gruntów podlegających klasyfikacji albo innego władającego takimi gruntami wykazanego w ewidencji gruntów i budynków
Zwraca się uwagę, iż to starosta:
-
wszczyna i prowadzi postępowanie w sprawie ustalenia gleboznawczej klasyfikacji gruntów w trybie przepisów ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego,
-
zleca na koszt wnioskodawcy (właściciela gruntów podlegających klasyfikacji albo innego władającego takimi gruntami wykazanego w ewidencji gruntów i budynków) opracowanie projektu ustalenia klasyfikacji i upoważnia osoby gwarantujące prawidłowe wykonanie prac związanych z poddziałem gleb na klasy bonitacyjne ze względu na ich jakość produkcyjną, ustaloną na podstawie cech genetycznych gleb, oraz gwarantujące prawidłowy poziom merytoryczny wykonywania gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
-
wydaje decyzję o ustaleniu klasyfikacji,
-
wydaje postanowienie o ustaleniu kosztów postępowania.
W aktualnym stanie prawnym brak jest podstaw do prowadzenia przez wojewodów (wojewódzkich inspektorów nadzoru geodezyjnego i kartograficznego) listy osób upoważnionych do przeprowadzania gleboznawczej klasyfikacji gruntów.
Przepisy nie przewidują także przy prowadzeniu gleboznawczej klasyfikacji gruntów współdziałania na zasadzie art. 106 KPA starosty z jakimkolwiek innym organem.
Przeprowadzenie czynności klasyfikacyjnych w terenie przez osobę upoważniona przez starostę obejmuje
-
sporządzenie opisu fizjograficznego;
-
ustalenie zasięgu gruntów podlegających klasyfikacji;
-
badanie profili glebowych, w tym określenie uziarnienia w ich poszczególnych poziomach genetycznych oraz szczegółowe określenie na mapie ewidencyjnej miejsca przeprowadzania tych badań;
-
ustalenie rodzaju zbiorowisk roślinnych na łąkach trwałych i pastwiskach trwałych;
-
ustalenie typu siedliskowego lasu, jego drzewostanu, podszycia i runa na gruntach leśnych;
-
ustalenie rodzaju i gęstości zadrzewień i zakrzewień gruntów zadrzewionych i zakrzewionych;
-
zaliczenie gruntów do odpowiedniego typu, rodzaju i gatunku gleby, rodzaju użytku gruntowego oraz klasy bonitacyjnej;
-
ustalenie zasięgu konturów typów gleb oraz klas bonitacyjnych.
Projekt ustalenia klasyfikacji obejmuje:
-
mapę klasyfikacji, sporządzoną na kopii mapy ewidencyjnej, zawierającą w szczególności:
-
granice obszaru objętego klasyfikacją,
-
ustalone granice zasięgów konturów typów gleb,
-
ustalone granice zasięgów konturów klas bonitacyjnych,
-
położenie odkrywek glebowych,
-
dane opisowo-informacyjne:
-
oznaczenie jednostki ewidencyjnej i obrębu,
-
oznaczenie skali,
-
oznaczenia typów, rodzajów i gatunków gleb, rodzajów użytków gruntowych oraz klas bonitacyjnych, numery konturów klas bonitacyjnych oraz odkrywek glebowych.
Protokół z przeprowadzonej klasyfikacji zawiera w szczególności:
-
ogólną charakterystykę gruntów objętych klasyfikacją, w tym ukształtowanie terenu, jego wzniesienie nad poziom morza, ilość opadów atmosferycznych, stosunki wodne, istniejące budowle wodno-melioracyjne, dominujące rodzaje użytków gruntowych, typy gleb oraz dominujące klasy bonitacyjne,
-
zestawienie opisów odkrywek glebowych charakteryzujących typy, rodzaje i gatunki gleb, rodzaje użytków gruntowych oraz klasy bonitacyjne,
-
informację o mapie ewidencyjnej,
-
podpisy klasyfikatora oraz właścicieli obecnych przy przeprowadzaniu czynności klasyfikacyjnych w terenie,
-
datę jego sporządzenia.
Wyłożenie projektu ustalenia klasyfikacji
-
W przypadku klasyfikacji przeprowadzanej z urzędu starosta zawiadamia właścicieli o miejscu i terminie wyłożenia na okres 14 dni do publicznego wglądu projektu ustalenia klasyfikacji, na co najmniej 14 dni przed tym terminem.
-
W przypadku klasyfikacji przeprowadzanej na wniosek właściciela starosta zawiadamia właściciela o możliwości zgłaszania zastrzeżeń do projektu ustalenia klasyfikacji.
Zastrzeżenia do projektu ustalenia klasyfikacji mogą być zgłaszane:
-
w okresie jego wyłożenia (w przypadku klasyfikacji przeprowadzanej z urzędu),
-
w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o możliwości zgłaszania zastrzeżeń do projektu ustalenia klasyfikacji (w przypadku klasyfikacji przeprowadzanej na wniosek).
Informację o sposobie rozpatrzenia zastrzeżeń organ zamieszcza w uzasadnieniu decyzji.